Klaar voor een uitdaging? In dit artikel neem ik je mee in de wereld van attributen en attribuutsets binnen Magento. Misschien weet je er nog niets van of heb je er al wel het één en ander mee gedaan. In ieder geval gaan we er nu echt toffe dingen mee doen. Veel mensen weten namelijk niet hoe krachtig deze optie is binnen Magento. Aangezien het een ingewikkeld onderwerp is verdeel ik het over meerdere artikelen. Dit is deel 1 en is met namen een inleidend verhaal.
Het gaat over de gedachte achter de attributen in een Magento webwinkel op het hoogste niveau. Het wordt een moeilijke opgave jullie in dit artikel al helemaal om te scholen tot een expert op dit gebiedt, maar we moeten ergens beginnen. Het doel van dit artikel is jullie creatief te laten denken over de opzet van attributen en attribuutsets voor jouw eigen webwinkel. Dit is voor iedere markt/ productgroep weer anders en ik kan dus niet alle attributen op een presenteerblaadje voor je neerleggen. Ik moet zorgen dat jullie denkproces veranderd, zodat jij zelf er voor kan zorgen dat je het goed toe past in je eigen webwinkel.
Producteigenschappen/ attributen
Wat bedoelen we nu eigenlijk met een attribuut in Magento? Een attribuut is een eigenschap van een product. Zo kan een product bijvoorbeeld een bepaalde kleur hebben (rood, zwart, paars) of een maat (xs, s, m, l). Deze twee voorbeelden zie je ook vaak als opties voor een klant, bij het bestellen van een product (bijv. een kledingstuk).
Behalve de hier boven genoemde soorten attributen kan je aan een product ook andere eigenschappen hangen, zoals merk, gewicht, afmetingen, enzovoorts. Deze eigenschappen worden vaak niet gebruikt om een klant bepaalde opties te laten aangeven. Waarom niet? Het zijn gewoon eigenschappen van een product, waar als het ware geen variatie in mogelijk is bij het bestellen.
Voor vrijwel iedere product zijn echt heel veel eigenschappen te bedenken, zelfs voor product waarvan je denkt dat dit niet het geval is. Naast dit soort voor de hand liggende eigenschappen kan je ook nog een stapje verder gaan. Neem nu bijvoorbeeld een jas, naast merk, materiaal, maat en kleur, is er ook iets als winterjas of zomerjas. Of wat dacht je van knoop- of ritssluiting, capuchon ja/ nee en ga zo maar door.
Goed hopelijk begrijp je nu een beetje wat ik met producteigenschappen bedoel en waar je dus allemaal attributen voor kan aanmaken. Later volgt waarom het nuttig kan zijn deze producteigenschappen in attributen vast te leggen.
Magento attribuutset
Een attribuutset in Magento is niets meer dan een verzameling attributen. Je zou bijvoorbeeld de attribuutset ‘Jassen’ kunnen aanmaken in Magento. Vervolgens laat je daar de attributen maat, kleur en materiaal onder vallen. Als we straks namelijk producten gaan aanmaken, moeten we opgeven onder welke attribuutset het product valt. Dit zorgt er namelijk voor dat je voor dat product alleen die producteigenschappen hoeft op te geven die van toepassing zijn. Ook de bezoeker wordt op deze manier niet lastig gevallen met overbodige attributen op een productpagina.
Toepassingen van Magento attributen
De attributen binnen Magento zijn, mits goed toegepast, voor veel doeleinde te gebruiken. Hieronder volgt een opsommingen van enkele voorbeelden:
- configureerbare producten
- filters (layered navigation)
- productspecificaties
- productvergelijkingen
- prijsregels
- landingspages
Configureerbare producten
Met attributen binnen Magento is heel veel mogelijk. Maar het verschilt ook per webwinkel in hoeverre je hier van gebruik wilt maken. Maar er is een situatie die vrijwel voor iedere webwinkel van toepassing is. En dat zijn webwinkels die producten verkopen, waarbij de klant nog een keuze optie moet maken. Dus bijvoorbeeld de maat bij kleding of de kleur bij een voetbal.
Je kan er voor kiezen om al deze maten en/ of kleuren afzonderlijk weer te geven in je webwinkel, maar persoonlijk vind ik dat altijd erg storend, vanwege het grote aantal producten wat je dan per categorie weergegeven krijgt. Om alle uitvoeringen van een product gezamenlijk weer te geven onder één product, maakt Magento gebruik van configurable products. Dit is een soort virtueel product dat bestaat uit meerdere ‘simple products’ , zoals dat heet in Magento.
Veel andere webwinkelsystemen (en Magento kan dit ook) maken vaak niet gebruik van een dergelijk product. Daar geef je gewoon per product de opties aan, waaruit een klant kan kiezen. Het grote nadeel hiervan is dat je zo géén voorraad kan aanhouden van ieder product individueel. Hoe je een configureerbaar product aanmaakt lees je in een later artikel, het gaat er nu om wat de link is tussen een attribuut en een configureerbaarproduct.
We noemden al even de producteigenschap maat. Dit is dan ook gelijk het meest voorkomende attribuut op basis waarvan een configureerbaarproduct geselecteerd wordt. De maat maakt namelijk het onderscheid in alle simpele producten onder een configureerbaar product. Het is dus van belang dat je voor alle configureerbare producten die je in je webwinkel gaat verkopen de juiste attributen aanmaakt.
filters/ layered navigation
Waarschijnlijk heb je al wel eens iets gehoord over de layered navigation in Magento. Zie het als een soort filter op een productoverzichts pagina. Bij de veel grote webwinkels kom je ze ook vaak tegen, zo kan je bijvoorbeeld een kleur of maat aangeven en krijg je een overzicht van de producten die hier onder vallen.
Om layered navigation te activeren binnen Magento is het van belang dat je voor iedere filter mogelijkheid ook een attribuut aan maakt. Hoe dat werkt lees je in een volgend artikel.
Productspecificaties
Magento biedt de mogelijkheid om op een productpagina attribuut namen + waardes weer te geven. Op deze manier kan je zonder aanpassingen in productbeschrijvingen een mooi overzicht weer geven van de eigenschappen van het product. Bijvoorbeeld de afmetingen, garantie en het vermogen.
Productvergelijkingen
Magento biedt de mogelijkheid aan om bezoekers producten te laten vergelijken. De geselecteerde producten worden dan naast elkaar weergegeven en in dit overzicht kan je dan een aantal attributen laten terug komen. De bezoeker krijgt dan in één oogopslag een overzicht met de verschillen tussen de producten.